Doi amici stăteau la o cafea:

–        Ce zici,care-i cel mai mare cântăreţ al tuturor timpurilor?

–        Stiu eu? Tu ce zici?

–        Ei,sunt câţiva,nu ştiu…Pavarotti,Caruso,Maria Calas..dintre ăia de pop-rock,e clar Freddy,e mai tare ca ăla,Paul Rogers! Da’fotbalist care e cel mai tare?

–        Stiu eu? Zi tu.

–        Mie mi-a plăcut şi Pele şi Maradona,da’Messi e cel mai tare! Hai,chitarişti,că ăştia-s de-ai tăi.

–        Păi..

–        Zi! Santana, Steve Vai,Mahavishnu,Stanley Jordan,Clapton,Segovia,care?

–        Trebuie neapărat să comparăm,să categorisim,să facem topuri să ierarhizăm?

–        .Normal,trebuie să ştim la ce valori să ne raportăm Valorile culturii ,nene! Păi uite: cel mai tare lutier de viori, Stradivarius. Cât costă un Stradivarius?

–        Nu ştiu.Mult.

–        Păi, vezi?

–        Ce să văd, că n-am trăit pe vremea lu’ Stradivarius şi nu ştiu,poate undeva,pierdut într-o localitate,era unu care făcea şi el viori mişto ,da’ n-a fost promovat şi n-a fost să ajungă celebru,poftim! Sau pe lângă Napoli,câţi Caruso n-or fi fost.Stim noi?

–        Nu, io zic din ăia cunoscuţi.

–        Cunoscuţi…OK.Care e cel mai tare manelist din România?

–        Eşti nebun? Nu ştiu ,că n-ascult!

–        Păi ,atunci ăia care ascultă manele şi n-ascultă Puccini, Verdi sau Donizzetti,nu ştiu cine e cel mai mare cântăreţ din lume.

–        Mă laşi? Eu vorbesc serios şi tu…

–        Bine.Crezi în Dumnezeu?

–        Normal,parcă nu ştii!?

–        Atunci pot să-ţi  răspund la întrebări. Eu zic aşa: cel mai mare cântăreţ,fotbalist,florar,bucătar,manelist şi ce mai vrei tu e DUMNEZEU şi el se manifestă prin diverşi oameni.Pe unii îi cunoaştem ,iar pe alţii n-avem ocazia să-i cunoaştem,pt că alegerile lor în viaţa îi îndepărtează de aceste daruri sau,pur şi simplu,din cauza topurilor,a comparaţiilor şi a judecăţii altor oameni,ei nu sunt recunoscuţi şi nu rămân în istorie.Eu de aia,când îmi place mult cineva pt talentul său,mă gândesc mereu că există,undeva,unul cel puţin la fel de talentat,şi că,ăsta care pt mine e cel mai tare,pt altul e neinteresant.

–        Si ce vrei acuma? Să zic că niciunul nu e cel mai tare?

–        Nu.Eu vreau să dea faliment instituţia care ne ţine în tiparul ăsta.

–        Care instituţie,că nu înţeleg?

–        Mintea analitică,prietene.Mintea noastră analitică.Asta care nu ne lasă să trăim fără să judecăm,fără să comparăm, să categorisim,fără să punem condiţii celor pe care îi iubim,fără să spunem altuia ce trebuie neapărat să facă! Gata,nu mai zic. Am obosit. Hai să ascultăm nişte Gică Petrescu.E cel mai tare cântăreţ de muzică de petrecere. Stai mă un’ te duci ? Te-ai supărat? Ok, Maria Calas e cea mai tare. E bine ? Stai măcar să terminăm cafeaua…

