Ceaţă şi speranţă

Plafonul de nori e jos.E un fel de nebuloasă prelungita,un soi de ceaţă coborâtă parcă şi în mintile noastre.In acest context climatic ,cu ceaţa asta trimisă ,parcă,de Putin şi dincolo de Ucraina sa ne reumatizeze şi pe noi,de parcă nu ne-a ajuns o juma’ de veac,din care mai răsare faţa lui de E.T. ingenuu recitând celebra „eu sunt mic ,nu ştiu nimic,tata-n pod beleşte oaia”,în acest context ,zic, Bacovia ar fi de-a dreptul banal.Dacă şi-ar pune un poem pe facebook,i-ar zice un teanager ‚ce faci,bro,postezi buletinu’meteo?Sau dacă ar pune „liceu,cimitir al vieţii mele”,n-ar fi decât o scurtă,banală si palidă definiţie a învătământului românesc.

Emil Cioran ar avea maxim o rubricuţa în emisiunea lui Radu Banciu.

Ce facem cu ceaţa asta? Vrem să ieşim din ea?Daţi un zapping scurt la tv şi veţi vedea că nu prea.Ne place tiparul ăsta.

Si totusi cheia e la tineri.Aştia de-i hulim că nu iau bacu’.Mare brânză! Ce-i bacu’ ăsta,ce-i şcoala şi ce vrea ea?

Ii ţinem pe copii în ceaţă de la grădiniţă şi pe urmă,la sfârşit, le dăm cu bacu’ în cap!

Ce facem cu creativitatea copiilor? O sugrumăm din faşă!Pentru că le spunem ce,cât,când şi cum să înveţe.

Am fost profesor şi ştiu că e necesar să înveţi a scrie,a vorbi şi a socoti corect.Căci vedem cu toţii o serie de parlamentari,magistraţi sau comentatori sportivi nu foarte prieteni cu limba română.

In rest,ar trebui cultivată creativitatea şi aptitudinile copiilor.Respectul,iubirea,compasiunea,toleranţa,prietenia,spiritul de echipă,în detrimentul competiţiei şi a clasificărilor.Generaţiile noastre(am 52 de ani) sunt ale regulilor şi ale culturii generale.Mă uit,încă,chiorâş la adolescenţii care n-au habar de geografie,de exemplu,dar ei zâmbesc şi,cu un touch,sunt pe google map sau pe GPS.Dacă i-aş zice unui puşti:”bă,manelistule, ai auzit de Chopin?’ ar zâmbi,ar scoate smart phonu’ ,ar da pe wikipedia si,instant mi-ar zice că e polonez,e în zodia peştilor,compozitor romantic etc şamd.Trebuie să acceptam faptul că suntem în era digitală. E drept că,dacă pică sateliţii două zile,noi supravieţuim mai uşor,

Dincolo de glumă,nu mai putem rămâne în vechile canoane.Eu am fost un elev peste medie.La ce-mi foloseşte azi faptul că ştiu că Stefan cel Mare a domnit între anii 1457-1504? Ce pierd dacă nu înţeleg de ce a fost făcut şi sfânt? La ce îmi foloseşte că am fost obligat să învăt formulele cis şi trans ale cauciucului butadienă-stiren,deşi nu eram la un liceu de chimie?

De ce îi obligăm pe copii să înveţe ani la rândul religia,când au biserici,familie şi liber arbitru?

Intrebaţi-i pe copii ce îi interesează,urmăriţile,abilităţile speciale şi învătaţi odată cu ei!Lăsaţi-i să comenteze textele fără a le spune voi ce a vrut să spună poetul sau cum se caracterizează un personaj!Lăsaţi-i să facă portetul aşa cum îl văd ei.Nu-i mai puneţi să înveţe pe de rost ce-au zis alţii,că nici vouă nu v-a convenit când v-au pus profii ochelari de cal.

Hai să ieşim din ceaţa cu ajutorul tinerilor! Uite,la federaţia de fotbal s-a început.Să sperăm că ,la toamnă ,o să fie şi la politică un candidat de 29 de ani.Nu vă sfiiti să-l alegeţi! Amendaţi mediocritatea televiziunilor,cereţi-le emisiuni cu şi despre aspiraţiile tinerilor! Risipiţi ceaţa în care ne ţin pătaţii din generaţia noastră!Lăsaţi tinerii să salveze Grădina Maicii Domnului.Iubiţi ţara fără interese meschine.

Soarele Adevărului să aduca adevărata primăvară în ţara noastră! Am trăit destul în ceaţă!

